• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

انحلال شرکت

انحلال شرکت

انحلال شرکت چیست، جهت منحل شدن شرکت هنگامی که با آن کار نمی کنید یا فعالیت شما به پایان  رسیده است، از کجا باید آغاز کنید، چه اندازه هزینه دارد و مالیات آن را به چه صورت باید پرداخت نمایید.

در این مقاله به همه ی این سوالات با دقت پاسخ داده می شود.

 

انحلال‌شرکت غیر فعال

بعضی اوقات یک شرکت با توجه به ضرورت به حیات تجاری خود پایان می دهد و اجبارا دچار انحلال می گردد.

زمانی که درباره ی منحل کردن یک شرکت صحبت می کنیم، عده ای تصور می کنند که اتمام کسب و کار شما در یک شرکت خاص به معنای انحلال شرکت است، در حالی که این تصور اشتباه می باشد.

یک کسب و کار به علت های گوناگونی قادر خواهد بود به کار خویش پایان دهد، ولی تمام این پایان دادن ها به معنای انحلال‌شرکت نمی باشد، شما به علت های مختلفی مثل ادغام نمودن شرکت خود با دیگر شرکت ها، راه اندازی کسب و کاری تازه و… قادر خواهید بود به فعالیت شرکت خود اتمام دهید.

 

انواع انحلال‌ شرکت

در موارد بالا دلایل انحلال یک شرکت را گفتیم، در این بخش می خواهیم یک جمع بندی کلی را درباره ی منحل کردن شرکت بگوییم، باید ذکر کرد که دلایل گفته شده در بالا به طور کلی در یکی از موارد زیر قرار می گیرند:

  • انحلال قهری شرکت

انحلال قهری شرکت به صورت اجباری می باشد و در هنگامی انجام می گردد که شرکت شما دچار ورشکستگی گردیده باشد، لازم به ذکر می باشد که جهت انحلال قهری و ورشکستی نیازمند حکم دادگاه نمی باشید و شما بی آن که نیازمند این حکم باشید، قادر خواهید بود شرکت خود را منحل نمایید

  • انحلال‌شرکت طبق تصمیم مجمع عمومی

در آغاز لازم است تعریفی از مجمع عمومی بیان نماییم، مجمع عمومی به معنای سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه ای برگزار می کنند. لازم است توجه نمایید که در صورت موافقت این مجمع شرکتی قادر خواهد بود منحل گردد، لازم است توجه نمایید که در این حالت می توان اظهار داشت که انحلال به طور اختیاری انجام می پذیرد.

  • انحلال‌شرکت با استفاده از حکم قضایی

لازم است به این نکته توجه نمایید که در مواردی دادگاه قادر خواهد بود حکمی جهت انحلال‌شرکت صادر نماید، در این حالت هم لازم است بگوییم که انحلال آن شرکت به طور اجباری انجام گردیده است. البته لازم است به این نکته توجه نمایید که دادگاه در آغاز مهلتی 6 ماهه به شرکت مد نظرتان می دهد و چنان چه که در طی این مدت ایرادهای آن بر طرف نگردد، حکم انحلال آن را صادر می کند.

 

انحلال شرکت

 

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت طبق نوع شرکت متفاوت است. انحلال‌شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود با هم دارای تفاوت هایی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

 

انحلال شرکت سهامی خاص

در مطالب فوق به این موضوع اشاره نمودیم که انحلال شرکت ها طبق نوع آن ها مراحل مختلفی دارد، از این رو در ادامه می خواهیم مراحلی را شرح بدهیم که جهت انحلال شرکتی با سهامی خاص لازم است آن ها را پشت سر بگذارید و پیشنهاد می نماییم که با ما در ادامه این متن همراهی نمایید.

  • در آغاز شرکا جهت انحلال‌شرکت لازم است به نتیجه رسیده باشند.
  • فردی که تحت عنوان مدیر تصفیه در نظر گرفته گردیده است موافقت کامل خود را اعلام نموده باشد.
  • ایجاد ” مجمع عمومی به طور فوق العاده “، تنظیم نمودن صورت جلسه انحلال‌شرکت و امضا نمودن همه ی اعضا و سهامداران ( چنان چه نبود هر یک از اعضا لازم است آگهی دعوت به مجمع در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ گردیده باشد ) ذیل صورت جلسه.
  • انتخاب یکی از اعضاء تحت عنوان مدیر تصفیه شرکت و درج شدن در صورت جلسه و امضا شدن صورت جلسه به وسیله ی مدیر تصفیه، این فرد وظیفه ی تصفیه نمودن حساب ها را بر عهده دارد.
  • تعیین نمودن محل تصفیه شرکت
  • مراجعه کردن به سامانه ی اداره ی ثبت ، منو ثبت صورت جلسه و طی نمودن مراحلی که بیشتر ورود اطلاعات است.
  • بارگزاری نمودن صورت جلسه در سامانه
  • ثبت نهایی نمودن
  • ارسال نمودن صورت جلسه انحلال شرکت سهامی خاص و لیست سهامداران و امضا نمودن آن ها به اداره ی ثبت به وسیله ی باجه های پستی
  • پس از 5 الی 10 روز نتیجه ی ثبت صورت جلسه انحلال در سایت اداره ثبت قابل دیدن می باشد.
  • مراجعه نمودن مدیر تصفیه شرکت به اداره ثبت برای امضا ذیل اوراق و دریافت نمودن آگهی انحلال
  • در نهایت آگهی انحلال‌شرکت لازم است در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار ثبت گردد.

 

 

انحلال‌شرکت با مسئولیت محدود

به این موضوع توجه نمایید که جهت انحلال‌شرکتی از نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود هم لازم است مراحل خاصی پشت سر گذاشته شود، البته توجه نمایید که این مراحل با شرکت های سهامی خاص دارای شباهت هایی است و فقط در مواردی بسیار کوچک متفاوت است که در ادامه هم این موارد را توضیح می دهیم.

  • مدیر تصفیه قادر خواهد بود از شرکا نباشد. در این صورت لازم است مدارک او را هم به اداره ثبت پست نمود.
  • مدت زمان خاصی جهت اقدام برای انحلال آن شرکت تعیین نگردیده است.

توجه نمایید که مراحل دیگر مثل شرکت سهامی خاص می باشد و به همین علت آن را نخواهیم گفت. نکته ی دیگری که درباره ی انحلال‌شرکت با مسئولیت محدود لازم است به آن توجه نمایید این می باشد که درخواست انحلال پس از ارائه گشتن لازم است به وسیله ی شرکا امضاء گردد و شرکا در اصل همان هایی می باشند که اسم آن ها در زمان ثبت یا ثبت تغییرات شرکت ، ثبت گردیده است.

نکته ی دیگری که لازم است در زمان انحلال‌شرکت مسئولیت محدود به آن توجه نمایید این می باشد؛ در بعضی از موردها نیز شاهد این می باشیم که دو نفر از شرکا در کل دارای سهمی بالاتر از 50 درصد هستند، در این صورت امضاء این دو نفر انحلال آن شرکت را ممکن خواهد کرد و به امضاء دیگران نیازی وجود ندارد.

زمان انحلال‌شرکت ، موضوعی که دارای اهمیت بالایی است تقسیم نمودن دارایی ها یا بدهی های شرکت بین اعضا و تعیین نمودن تکلیف آن ها بین شرکا یا سهامداران است.

 

انحلال شرکت

 

مراحل ثبت اینترنتی انحلال شرکت

همان گونه که در بالا گفته شد پس از تشکیل مجمع و تنظیم نمودن صورتجلسه انحلال و امضا آن به وسیله ی سهامداران، به سامانه اداره ی ثبت شرکت مراجعه کرده و در گزینه ی پذیرش صورت جلسه، اطلاعات شرکت را وارد نموده و دستور جلسه را که همان انحلال‌شرکت می باشد انتخاب می نمایید.

پس از آن اطلاعات اعضا را وارد نموده و متن صورت جلسه را بارگزاری نموده و پذیرش نهایی نمایید.

جهت اقدام انحلال‌شرکت سهامی خاص فرصتی 3 روزه مشخص گردیده است و چنانچه اتمام این فرصت لازم است باز هم مراحل از اول پشت سر بگذارید.

به این موضوع هم توجه نمایید که درخواست انحلال قادر خواهد بود به دو شکل داده شود که همین مسئله به نوع انحلال هم بستگی دارد، مجمع عمومی فوق العاده و افزون بر این، مرجع قضایی (دادگاه) امکان ارائه درخواست انحلال را خواهند داشت و این درخواست لازم است به وسیله ی سهامدارن امضاء گردد.

 

مالیات انحلال شرکت چه مقدار است ؟

شرکت شما بر اساس همان میزانی که درآمد داشته است لازم است مالیات آن را پرداخت کند و پس از انحلال لازم است اظهارنامه انحلال در سایت اداره ی مالیات تنظیم و ارائه شود، چنانچه که فعالیتی نداشته باشید، پرونده مالیاتی نخواهد بود و نیازی به پیگیری های مالیاتی هم وجود ندارد.