• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

تنظیم گزارش حسابرسی

تنظیم گزارش حسابرسی

در حوزه حسابداری و رسیدگی به سندهای مالی بعضی اوقات به اصطلاحاتی برخورد می نماییم که اطلاع داشتن درباره ی معنی و مفهوم آن ها کمک زیادی به انجام دادن محاسابات مالی ما می نماید و آشنایی با آن ها خیلی مهم و ضروری می باشد. گزارش حسابرسی نوعی گزارش می باشد که درباره یک کسب و کار و بعد از انجام بررسی بی ‌طرفانه صورت حساب های مالی به وسیله ی حسابرس تهیه می گردد.

صورت حساب های مالی یکی از مهم ترین بخش های فرایند گزارش مالی می باشند. صورت‌ های مالی شامل مواردی مثل ترازنامه های مالی، صورت سود و زیان جامع، صورت سود و زیان، صورت مالی اساسی، صورت جریان وجه نقد و یادداشت های توضیحی می باشد.

از موارد دیگر به وجود آورنده گزارش های حسابرسی می شود به مواردی مثل گزارش های مدیران درباره ی فعالیت های واحدهای تجاری و گزارش های تحلیلی مدیران به همراه گزارش حسابرسی مستقل و صورت های مالی که به طور کلی گزارش سالانه مالی نامیده می گردند، اشاره نمود.

 

همه چیز در رابطه با گزارش حسابرسی

بررسی کامل و دقیق همه ی حساب های مالی در رابطه بت یک سازمان به وسیله ی افراد متخصص و خبره را گزارش حسابرسی گفته می شود. به بیان آسان تر، گزارش حسابرسی عبارت می باشد از گزارشی که به وسیله ی یک شخص متخصص درباره ی صورت های مالی و حسابداری یک شرکت ارائه گشته است.

 

هدف از تهیه گزارش حسابرسی چه چیزی می باشد؟

هدف از تهیه و تدارک گزارش حسابرسی این می باشد که به این شیوه از رخ دادن هر نوع خطا یا تقلبی در ارائه نمودن حساب های مالی شرکت جلوگیری گردد. افراد متخصص این وظیفه را دارا هستند که با بررسی دقیق حساب‌ شرکت ها از وقوع اتفاقاتی این چنینی جلوگیری نمایند.

به همین علت انجام این حسابرسی ها و تهیه نمودن مدارک مرتبط با آن برای سهام‌ داران و هیئت مدیره شرکت ها خیلی مهم و اساسی می باشد. در واقع هدف از تهیه نمودن گزارش حسابرسی، تهیه و ارائه نمودن اطلاعات طبقه بندی گشته درباره ی وضعیت و عملکرد مالی و مقدار انعطاف پذیری واحد مالی و تجاری یک شرکت می باشد که مالکین از این اطلاعات طبقه بندی گشته جهت تصمیم ‌گیری های مهم اقتصادی استفاده می نمایند.

 

زمان مناسب جهت تهیه نمودن و ارائه کردن گزارش حسابرسی

گزارشات حسابرسی لازم است در زمان مناسب و مقرر ارائه گردند.  چنان چه ارائه نمودن گزارش های مالی و حسابرسی با تاخیر انجام گردد، شرکت ها مجبور به پرداخت جریمه خواهند گشت‌. این جریمه به اندازه ی پرداخت یک مالیات ۲۰ درصدی خواهد بود.

بر طبق قانون ۲۷۲ مالیات های مستقیم، همه ی شرکت هایی که شرایط موجود در این ماده و آیین نامه های آن را دارا باشند، موظف هستند که صورت حساب‌ های مالی حسابرسی گشته خویش را که به وسیله ی موسسات حسابرسی رسمی ایران تهیه گشته اند، تا نهایتا ۳ ماه بعد از مهلت مقرر گشته جهت ارائه اظهارنامه به همراه اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند.

 

انواع حسابرس  ها

حسابرس ها افرادی خبره و حرفه ای می باشند که وظیفه حسابرسی را برعهده دارا هستند و گزارشات مالی را به طور ماهانه یا سالیانه به سازمان ها ارائه می نمایند. سازمان ها به دو صورت این گزارشات را از افراد خبره دریافت می نمایند که عبارت هستند از:

 

  • حسابرسان خارجی یا مستقل

در این شیوه، مالکین شرکت ها یا هیئت مدیره گزارشات مرتبط با سازمان خود را به وسیله ی افراد خبره یا موسساتی که در حوزه حسابرسی دارای فعالیت هستند، دریافت می نمایند. این موسسات که حسابرسان خارجی نام گذاری می گردند، در عوض دریافت مبلغ معینی به صورت مرتب و مداوم، گزارش هایی را به مدیران شرکت ها ارائه می نمایند.

 

  • حسابرسان داخلی

حسابرسان داخلی در واقع همان پرسنلی می باشند که درون سازمان ها فعالیت می نمایند و موظف هستند تا گزارشات مالی را بررسی نمودن و به سهام ‌داران، مدیران و سایر افراد ذی نفع ارائه نمایند.

حسابرسان داخلی دارای این وظیفه هستند که همه ی گردش های مالی شرکت به ویژه خرید و فروش ها، مقدار ج بدهکاری ها و بستان ‌کاری ها را به طور جامع و کامل بررسی نمایند و بر همه ی فعالیت های بیمه ای و مالیاتی نظارت نمایند.

 

انواع گزارش ‌های حسابرسی

گزارش های حسابرسی لازم است به طور مداوم و حداقل به شکل سالیانه ارائه گردند. از این گزارش ها جهت رفع نیازهای اطلاعاتی مشترک تعداد بسیاری از استفاده‌ کنندگان این اطلاعات استفاده می گردد. انواع مختلفی از گزارش های حسابرسی وجود دارند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن گزارش ها می‌ پردازیم. انواع گزارش های حسابرسی عبارت هستند از:

 

  • گزارش ‌های حسابرسی مشروط

هنگامی که شواهد و مستندات لازم به میزان کافی وجود نداشته باشند، از گزارش های حسابرسی مشروط استفاده می گردد.

 

  • گزارش ‌های حسابرسی مردود

گزارش های حسابرسی هنگامی مردود اعلام خواهد گشت که اصول درست حسابرسی و حسابداری در ارائه نمودن گزارشات مالی کسب شده رعایت نگشته باشند.

 

  • گزارش ‌های حسابرسی عدم اظهار نظر

گزارش حسابرسی عدم اظهار نظر نوعی گزارش می باشد که حسابرس جهت  ارائه نمودن آن و حسابرسی با محدودیت های جدی یا ابهاماتی بسیار با اهمیتی مواجه گشته باشد. در حالی که چنین اتفاقی رخ دهد، دیگر نمی شود در ارتباط با حساب های مالی اظهار نظر نمود.

 

  • گزارش حسابرسی استاندارد

گزارش حسابرسی استاندارد نوعی گزارش می باشد که با دارا بودن استاندارد های مورد نیاز، به طور کتمل مورد تایید اصول حسابداری می باشد.

 

استانداردهای حسابداری شامل چه مواردی هستند؟

در این بخش از مقاله، استانداردهای حسابداری را به سه شکل گوناگون برای شما بیان خواهیم نمود. انواع استانداردهای حسابداری عبارت هستند از:

 

  • استاندارد حسابرسی عمومی

بر اساس این استاندارد، حسابداری مجرب، توانا و مستقل مسئولیت حسابرسی را برعهده دارا است. این حسابرس مجرب لازم است افزون ‌بر دارا بودن مدرک معتبر حسابداری، میزان کافی از مهارت لازم را جهت انجام حسابداری داشته باشد.

بر طبق این استاندارد حسابداری ، حسابرس مد نظر لازم نیست هیچ نوع وابستگی مالی خاصی به شرکتی که مسئولیت حسابرسی آن را برعهده دارا است، داشته باشد.

 

  • استاندارد حسابرسی میدانی

این استاندارد مرتبط با برنامه ریزی های لازم جهت انجام دادن امور، بررسی و ارزیابی نمودن کنترل داخلی، جمع نمودن مدارک و اسناد و دارا بودن تسلط بر امور می باشد.

این شیوه تمرکز خاصی بر جمع‌ آوری مدارک به صورت دقیق دارا است؛ چرا که از این روش جهت بررسی نمودن صحت و واقعیت ادعاهای مدیران در ارتباط با گزارش ‌های مالی استفاده می‌ گردد. در این شیوع، گزارش‌ های مالی به طور کامل و جامع گویا و سیستماتیک طبقه ‌بندی می ‌گردند.

 

  • استاندارد حسابرسی گزارش ‌گیری

بر اساس این استاندارد، همه ی صورت‌ های مالی لازم است منطبق با اصول حسابداری تهیه گردند و این اصول در همه ی حساب‌ های موجود رعایت گشته باشند.

حسابرس مقدار پیروی حساب ‌های سازمان از این اصول را بررسی نموده و نظر کارشناسی خویش را در ارتباط با صحت این اطلاعات ارائه نموده و در صورت مشاهده نمودن هر نوع مغایرت با موازین، این مغایرت ‌ها گزارش گشته و با فرد خاطی به طور جدی برخورد خواهد گشت.

در پایان مرحله لازم می باشد که بر اساس شواهد کسب شده از حسابرسی، به یک نتیجه نهایی دست یافت و به اجماع نظر نهایی رسید.

همه ی حسابرسان جهت اطمینان از صحت حسابرسی‌ های انجام گشته موظف هستند که اطلاعاتی را از درون سیستم دریافت گزارشات شرکت شامل  اظهارنامه ‌های مالیاتی، ترازنامه‌ های مالیاتی، سندهای مرتبط با درآمد ها و هزینه ‌ها و… را جمع آوری نمایند و با انجام دادن شیوه های دقیق بررسی از عدم خطا و صحت اطلاعات مطمئن گردند.