• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

اخذ توکن

اخذ توکن

در جهان امروزه که با شتاب گرفتن پیشرفت تکنولوژی، جهان اینترنت بخش جدا ناپذیری از زیست ما گردیده است، در این میان تعدادی عملیات‌ موجود است که سطح امنیت بالایی دارند به‎‌ همین علت احتیاج به احراز هویت دارند تا مشکل امنیتی ایجاد نشود. یکی از این راه حل‌ های پیشنهادی، استفاده نمودن از توکن است. در ادامه به معرفی آن و نحوه‌ ی اخذ آن خواهیم پرداخت.

معرفی توکن دیجیتال

همان گونه که هنگامی که سندی تنظیم می گردد باید امضا هم گردد؛ در جهان دیجیتال هم جهت اسناد الکترونیکی از امضای دیجیتال استفاده می نماییم که از این گونه امضا هم جهت رد و بدل نمودن اطلاعات و داده‌ ها با امنیت کامل استفاده می گردد که یکی از انواع آن توکن می باشد.

توکن هم ابزاری تخصصی جهت رمزنگاری داده‌ ها، نگه داری و حفاظت از کلید خصوصی افراد است که از آن قادر خواهید بود جهت امضای دیجیتال و رمزگشایی داده‌ هایی که با کلید عمومی افراد رمز گردیده است، استفاده نمود.

این توکن نوعی دستگاه فیزیکی مشابه فلش است اما تراشه درون توکن دارای کارکرد متفاوتی است و نکته مهم این است که این امکان وجود ندارد که از یک فلش معمولی به جای توکن استفاده کرد. این فلش در اختیار شخص شناسایی شده لازم است قرار گیرد و جهت اثبات هویت الکترونیکی فرد استفاده شود. مثل درخواست دسترسی به حساب بانکی، تایید نمودن هویت آن‌ ها به وسیله ی امضای الکترونیکی، امضای دیجیتال اسناد، امضای دیجیتال تراکنش ‌های مالی وو

 

 

توکن

 

موارد استفاده از توکن امضا دیجیتال

۱)امضا نمودن الکترونیکی اسناد رسمی

۲)احراز نمودن هویت دیجیتال

۳)شرکت نمودن در سامانه مناقصه‌ ها و مزایده‌ ها

۴)انجام پست الکترونیکی به صورت امن

۵)رمز گذاری و رمزگشایی کردن اسناد و اطلاعات

۶)تایید نمودن صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات

 

 

مزایای استفاده نمودن از امضا دیجیتال

۱) امنیت: یکی از با اهمیت ترین مزایای امضای دیجیتال این مورد می باشد که فرد دارنده ی آن اطمینان می یابد که قابلیت دست کاری آن به هیچ وجه وجود ندارد. به معنای این که می‌ توانند از نام کاربری و گذرواژه ویژه‌ ی خود شخص امضا کننده استفاده نمایند.

۲) رمزنگاری غیر متقارن: استفاده نمودن از الگو و پترن های ریاضی که قابل تقلید نیستند و پیچیده می باشند.

۳) زمان بندی کردن امضا: با ثبت نمودن تاریخ و زمان در این گونه گواهی، این قابلیت وجود دارد که از امضای دیجیتال جهت معاملاتی که زمان درباره‌ ی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، استفاده نمود.

۴) اعتبار حقوقی بالا: این نوع گونه از امضاها در اکثر کشورهای دنیا در حال به رسمیت شناخته شدن می باشد و طی زمان به قوانین حقوقی کشور ها هم وارده گردیده است.

۵) صرفه جویی نمودن در هزینه ها: باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ های حقوقی و راحت تر گشتن امر تجارت می گردد.

۶) امکان ردیابی: به علت ثبت اطلاعات و داده‌ها، قابلیت ردیابی سریع موجود است.

۷) اثر مثبت گذاشتن در محیط زیست به علت استفاده کم تر از کاغذ

سامانه‌ هایی که در آن ها، قابلیت استفاده نمودن از امضا دیجیتال وجود دارد

  • دفتر های اسناد رسمی
  • سامانه املاک
  • سامانه خودرو
  • ثبت نمودن سفارشات خارجی (سامانه جامع تجارت ایران)
  • اظهار نامه ‌های مالیاتی (سامانه امور مالیاتی کشور)

توکن دیجیتال

 

نحوه‌ ی اخذ کردن توکن امضا دیجیتال

۱)جهت گرفتن توکن اول لازم است به سایت “مرکزصدور گواهی الکترونیکی میانی عام“ مراجعه نمایید

۲)پس از وارد شدن به سایت، لازم است به بخش”ثبت نام متقاضیان گواهی الکترونیکی” بروید و با مشخصاتی که در سامانه جامع تجارت ثبت گردیده است، ثبت نام کنید.

۳)پس از ورود به سامانه و ثبت نام کردن، به قسمت “ثبت درخواست گواهی الکترونیکی” بروید و در این قسمت گواهی که جهت همه متقاضیان مستقل است و افزون بر آن نوع محصول را انتخاب می نماییم و پیش ثبت نام خود را انجام خواهیم داد.

۴)در مرحله ی پایانی دکمه‌ ی پرداخت را فشار می دهیم و با وصل گشتن به درگاه پرداختی لازم را انجام می دهیم.

۵) پس از انجام پرداخت، به وسیله ی سایت، کد رهگیری به ما اعطا خواهد شد که قادر خواهیم بود به وسیله ی آن به دفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی با در دست داشتن اصل مدارک خود مراجعه نماییم و توکن خود را دریافت کنیم.

۶)با داشتن توکن خود، قادر خواهیم بود آن را به دستگاه خود وصل نموده و توکن به طور خودکار نصب می گردد. پس از آن ضمـن مراجعـه نمودن بـه سـایت سـازمان مـورد نظـر، تنظیمات مورد نیاز آن سایت را انجام خواهیم داد و رمز توکن را وارد خواهیم کرد.

 

 

مدت زمان لازم برای دریافت توکن و مدت زمان اعتبار آن

بیشتر مراکز در صورت مراجعه نمودن برای اخذ نمودن گواهی امضا دیجیتال، همان روز گواهی را صادر خواهند کرد.

درباره ی مدت زمان اعتبار توکن‌ ها هم لازم است بگوییم که مراکز مجاز به صادر کردن گواهی با اعتبار یک‌ ساله یا دو ساله می باشند. و دارنده هم لازم است از زمان اعتبار و صحت آن اطلاع داشته باشد تا از آسیب و زیان‌ های ناشی از آن جلوگیری گردد و فرد دارنده قادر خواهد بود هفت روز پیش از انقضای مدت گواهی با نام همان گواهی اقدام به تمدید نمودن گواهی توکن کند به علت این که چنانچه دارنده به فرد دیگری اقدام نماید، تحت عنوان اقدام جدید در نظر گرفته خواهد شد و چنانچه زمان گواهی را تمدید ننماید، لازم است جهت گواهی تازه درخواست خود را ثبت کند.

 

تغییر و اصلاح نمودن جزئیات گواهی

متاسفانه پس از صدور گواهی، قابلیت تغییر دادن یا اصلاح کردن مشخصات تحت هیچ عنوانی موجود نیست و ج برجهتی تغییر مشخصات لازم است مجدد درخواست گواهی امضای دیجیتال کند و امضای پیشین هم باطل خواهد شد.

مفقود شدن گواهی توکن

چنانچه گواهی مفقود شد، لازم است به سرعت این امر را به صادر کننده گواهی اطلاع رسانی کنیم تا اقدامات مربوط به ابطال امضا و صادر نمودن مجدد گواهی انجام شود.

 

توکن

 

قابلیت کپی نمودن گواهی امضای دیجیتال

در گواهی امضای دیجیتال برعکس گواهی الکترونیکی، افزون بر کلید عمومی، کلید خصوصی موجود است که فقط بر روی توکن بارگذاری خواهد شد و قابلیت استخراج و کپی نمودن آن موجود نیست.

 

قابلیت استفاده نمودن از توکن امضا دیجیتال اشتراکی

قابلیت استفاده نمودن از توکن امضا دیجیتال به صورت اشتراکی موجود نیست به علت اینکه پس از امضا نمودن به وسیله ی توکن، مسئولیتی بر مالک آن اضافه خواهد شد که از لحاظ قضایی و قانونی قابل پیگیری خواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که امکان اینکه گواهی توکن را در چند کامپیوتر به اشتراک گذاشت، وجود ندارد چرا که در امضای دیجیتال فرد نیازمند کلید خصوصی است و توکـن شـامل کلیـد خصوصـی فـرد است و فقط فـرد صاحـب امضـا قادر است از آن اسـتفاده نماید و قابلیت کپـی نمودن کلیـد خصوصـی موجود نیست و تنها دارنده‌ ی توکن قادر به استفاده است.

و نکته ‌ی پایانی این که یک فرد قادر است طبق نیاز ها و هدف های شخصی و یا کاری خود تا آن جا که به داشتن مجوز های جداگانه برای مجوز اسناد متنوع مرتبط است، جهت کاربرد های گوناگون، گواهی الکترونیکی درخواست نماید و از آن جهت امضای اسناد استفاده نماید. مثل گواهی با مشخصات حقوقی شخص یا گواهی با مشخصات فردی یا گواهی با مشخصات حقوقی سازمان

 

سایر نوشته ها:

اخذ کارت بازرگانی (حقیقی ، حقوقی)

انحلال شرکت