• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری

اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری یا همان HSE جهت همه شرکت های پیمانکاری، خدماتی، تولیدی و… که می خواهند در پروژه های دولتی و‌ غیر دولتی شرکت کنند لازم می باشد. صلاحیت ایمنی پیمانکاری HSE به همراه رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، کارت پیمانکاری، تاییدیه وزارت کار و … از مدارک اصلی لازم برای شرکت در مناقصات دولتی است.

اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکارانبه وسیله ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت شرکت های دارنده رتبه پیمانکاری صادر  می گردد و دارنده آن قادر است با خیالی آسوده آغاز به دریافت پروژه های پیمانکاری کنند.

ثبت‌ نام و اخذ  صلاحیت ایمنی پیمانکاری مخصوص پیمانکاران می باشد و به ایمنی کار و عملیات پیمانکاری و حوادث کاری که در محیط کار رخ  می دهد، مرتبط است. پیمانکاران با مراجعه به سایت وزارت کار و امور اجتما‌عی قادر خواهند بود این گواهینامه را دریافت نمایند و متقاضیان دیگری که واجد شرایط اخذ HSE می باشند  قادر خواهند بود با مراجعه به شرکت‌ های گواهی کننده یا همان CB، درخواست دریافت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را مطرح نموده و آن را دریافت نمایند.

مدت زمان  این فرایند نیز با توجه به تعداد اعضا و پرسنل متفاوت می باشد و نیاز به داشتن پروژه فعال با توجه به بازدید از پروژه  ها دارد

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری متمرکز بر اجرای اصول ایمنی و بهداشت محیط کار است تا نیروی فعال در کارگاه ها در محیطی بی خطر فعالیت کنند.

چرا لازم است گواهی صلاحیت ایمنی‌پیمانکاری دریافت نماییم؟

همه‌ی پیمانکاران دولتی و خصوصی دارای رتبه لازم است بعد از اخذ رتبه پیمانکاری اقدام به دریافت گواهی کنند چرا که بدون داشتن آن به هیچ شکل ممکن امکان شرکت در مناقصات و مزایدات را دارا نخواهند بود. کارفرما ها پیش از برگزاری مناقصه لیست مدارک لازم خود را به پیمانکار ارائه  خواهند داد و پیمانکار لازم است طبق آن تکمیل و ارسال مدارک را انجام بدهند و در صورت عدم داشتن هر کدام از مدارک از شرکت در مناقصه محروم می شوند.

همان گونه که در بالا ذکر گردید پیمانکاران بدون اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری قابلیت اخذ پروژه را ندارند.

امروزه متاسفانه بعضی از پیمانکاران با چشم پوشی از مسائل ایمنی و سلامت محیط کار باعث بروز خطرات و حوادثی برای کارگران می شوند که بعضی از آن ها ” زیان های جبران ناپذیری را خواهد داشت. به همین سبب وزارت کار و تامین اجتماعی و انجمن صنفی و مسئولین ایمنی و بهداشت کار اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و دادن گواهینامه HSE  کرده است.

 

صلاحیت ایمنی پیمانکاری

 

ویژگی های مثبت اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری

  • امکان شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی یا خصوصی
  • وصول یافتن صورت وضعیت ها
  • گرفتن تاییدیه امنیت و رعایت نمودن اصول ایمنی محیط کار و پروژه ها
  • دریافت نمودن تاییدیه از اداره کار و وزارت صنعت و معدن
  • اعتبار بخشیدن به کسب و کار و رتبه خود
  • دریافت نمودن پروژه های دولتی و خصوصی کوچک و بزرگ در همه‌ ی کشور

 

گواهی صلاحیت پیمانکاری تا چه مدت اعتبار دارد؟

شما بعد از اخذ رتبه مشاور و یا پیمانکاری لازم است اقدام به دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کنید و بعد از گرفتن این گواهی، آن به مدت 2 سال دارای اعتبار است و بعد از آن گواهی شما منقضی می گردد و لازم است اقدام به تمدید آن کنید.

تمدید گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران به این شکل است که شما لازم است همه ی مراحل را دوباره از ابتدا بگذرانید و لازم به ذکر می باشد که اطلاعات شما در پنل کاربریتان وجود دارد ولی چنان چه شرکت شما تغییراتی در آدرس، نام، سهامداران و… داشته باشد لازم است آخرین آگهی ثبت تغییرات شرکت خود را در سامانه بارگذاری کنید.

در مرحله تمدید شما لازم است پروژه فعال داشته باشید و افراد مرتبط لازم است کلاس های آموزشی را از ابتدا شرکت کنند و بعد از آن بازرس برای بازرسی دفتر مرکزی و همه ی پروژه ها بازدید خواهد نمود.

صلاحیت ایمنی پیمانکاری

 

شرایط اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران

شرکت های خواهان اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری لازم است قبلا گواهی صلاحیت پیمانکاری ( رتبه بندی سازمان مدیریت ) را گرفته باشند و افزون بر این یک کارگاه فعال داشته باشند و مقررات وزارت کار شامل دارا بودن کد کارگاهی جهت دفتر مرکزی و کارگاه و بیمه پرسنل را رعایت نمایند.

از دیگر شرایط اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری دارا بودن مدیرعاملی با حداقل مدرک دیپلم است که لازم است یک دوره ی 16 ساعته را که به وسیله ی کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار برگزار می گردد، سپری کند.

متقاضیان اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران HSE لازم است در ازای هر 18 الی 25 نفر کارگر، یک نفر، مسئول ایمنی با دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته های فنی و مهندسی معرفی گردد.

 

شرکت در دوره های آموزشی الزامی  است!!!

مسئول ایمنی لازم است به طور تمام وقت در شرکت فعالیت نماید. مسئولین ایمنی لازم است دوره آموزشی را طی نموده و موفق به قبولی در آزمون های آن ها  گردد. دوره آموزشی اول در  16 ساعت  با موضوع شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک به وسیله‌ ی کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار برگزار می گردد و فرد در صورت قبولی در آزمون آن، قادر است در دوره آموزشی دوم با 40 ساعت آموزش که به وسیله ی وزارت کار برگزار می شود شرکت کند و در آزمون آن نیز لازم است نمره قبولی کسب کند. همچنین باید گفت که در صورت عدم کسب کردن نمره قبولی در هر یک از دوره ها، شرکت مجدد در کلاس ها به صورت آنلاین و یا حضوری لازم است.

  • در صورتی که موضوع فعالیت شرکت یا همان رتبه و گرید سازمان مدیریت در یکی از رشته های رتبه نیرو، رتبه نفت و گاز و تاسیسات و تجهیزات قرار می گیرد، همه ی کارگران لازم است در یک دوره ی 16 ساعته تحت عنوان شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک که به وسیله ی کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار برگزار می گردد شرکت نمایند و در آزمون آن نمره قبولی کسب کنند.
  • در صورتی که فعالیت شرکت در رشته های غیر از آن مواردی که ذکر شد باشد، 5 الی 7 نفر از کارگران با انتخاب شرکت متقاضی در دوره ی گفته شده شرکت می کنند.

 

مدارک اخذ صلاحیت ایمنی‌پیمانکاری

  • مدارک شرکت متقاضی شامل اساسنامه، شرکت نامه ، روزنامه های رسمی، تقاضانه و اظهارنامه
  • مدارک هویتی سهامداران ، مسئولین ایمنی، هیئت مدیره، و کارگران
  • اظهارنامه مالیاتی
  • کد اقتصادی
  • رتبه بندی سازمان مدیریت، جواز تاسیس وزارت صنعت و معدن و تعیین صلاحیت وزارت کار
  • سند ملکی یا همان اجاره نامه رسمی دفتر مرکزی
  • کارگاه فعال
  • گواهینامه های دوره های گذرانده گشته
  • فیش های واریزی برای دوره های گذرانده گشته
  • لیست بیمه و فیش حقوقی پرسنل
  • موافقت نامه های چهار سال اخیر با اسناد مثبته مالی

 

مراحل اخذ گواهی صلاحیت ایمنی‌پیمانکاری

مدارک ذکر گردیده در بالا لازم است به طور آنلاین و در سامانه ی تشکیل پرونده در طی دو مرحله ثبت گردد و در صورت تایید مدارک لازم است به وسیله ی کارشناسان و به طور فیزیکی به کانون انجمن‌ ها ی صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان ارائه گردد.

اعضای هیئت ‌مدیره و کارکنان لازم است در همه ی کلاس‌ های آموزشی شرکت نمایند و مسئولیت این که کارگران و اعضای هیئت ‌مدیره برای گذراندن دوره‌ ها  و کلاس‌ ها  معرفی گردند نیز بر عهده‌ ی کارفرما می باشد. گواهی دوره‌ ها ی آموزشی و کلاس‌ ها  به نام افراد شرکت‌ کننده در کلاس‌ ها  و گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادر گردیده به نام شرکت و مدیرعامل صادر  می گردد.

چنان چه مسئول ایمنی به اشتباه معرفی گردد درخواست معرفی فرد تازه لازم است به شکل کتبی جهت گذراندن دوره‌ ها  و کلاس‌ ها  ارائه گردد. همه ی بند های درج‌ گردیده در فرم تقاضانامه و ثبت‌ نام اینترنتی لازم است به شکل درست درج گردیده و تکمیل گردد.

بعد از طی کردن کلاس ها و تایید شدن آن، پرونده شما به بازرسی استان ارسال خواهد گردید و در موعدی نامشخص به طور سر زده بازرس برای بازبینی دفتر مرکزی (چنانچه کارکنان آن بیشتر از کارکنان پروژه باشد) و بازرسی محل پروژه می‌ آید و در صورت تایید، پرونده شما به وزارت کار ارسال  می گردد و در جلسه کمیته تشخیص صلاحیت که ماهانه 1 الی 2 بار برگزار می گردد و همه ی مراحل طی گردیده با تاییدیه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید بعد از 2 ساعت تایید گواهی صلاحیت ایمنی شما در سایت قابل مشاهده  خواهد بود.

 

سوالات متداول درباره اخذ گواهی ایمنی پیمانکاری

جهت اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری حتما لازم است پروژه فعال داشته باشیم؟

به طور معمول برای اخذ صلاحیت ایمنی نیاز به معرفی پروژه ی فعال و افزون بر این لیست بیمه ی افرادی که در آن پروژه مشغول به کار می باشند، هست ولی چنانچه شما برای انجام پروژه و یا شرکت در مناقصه ای به طور ضروری نیازمند HSE باشید اما پروژه ی فعال نداشته باشید، قادر خواهید بود گواهی را به طور موقت اخذ نمایید.

گواهی صلاحیت ایمنی برای چه شرکت هایی اجباری می باشد؟

گواهی صلاحیت ایمنی برای شرکت های پیمانکاری و شرکت های قصد شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی را دارند لازم می باشد و افزون بر این طبق قانون جدید همه ی شرکت های خدماتی یا تولیدی هم که فعالیت پیمانکاری انجام می دهند لازم است گواهی صلاحیت ایمنی را برای تامین ایمنی بیشتر خود دریافت نمایند.

اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری دارای بازدید از پروژه است؟

اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری دارای بازدید از پروژه های فعال است و چنان چه تعداد کارمندان دفتر مرکزی بیشتر از تعداد کارکنان پروژه باشد بازرس حتی به دفتر مرکزی مراجعه نموده و ایمنی محیط را بررسی می نماید

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تابلو برق صنعتی چیست؟