• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

انجام نقل و انتقال سهام

انجام نقل و انتقال سهام

در مقاله انجام نقل و انتقال سهام برآنیم تا علاوه بر توضیح کوتاهی درباره سهام و انواع آن، به بررسی و شرح نمودن نحوه ی انجام نقل و انتقال سهام بپردازیم. بنابراین لطفا تا انتهای این مقاله، سایت ما را همراهی بفرمایید.

 

سهام به قسمتی از سرمایه شرکت سهامی ذکر نموده می شود که بر اساس اندازه ی مشارکت و بر گ تعهدات افراد دارای سهام بین آن ها تقسیم می گردد. سهام ممکن است به صورت با اسم و بی اسم با قابلیت انتقال به غیر یا بدون قابلیت انتقال به غیر صادر گردد و به شکل برگه های سهامی که مشخص کننده تعداد سهم فرد می باشد تعیین گردد. چنان چه، تمام سهم های افراد سرمایه شرکت را ایجاد می کند که می شود پس از انحلال شرکت به شکل مبلغ اسمی هر تعداد سهام مطالبه گردد.

 

 تعریف سهام و انواعش

در تعریف سهام می شود ذکر کرد: ” سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی می باشد که معین کننده ی اندازه ی مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد. ورقه سهم، سند قابل معامله ای می باشد که نماینده تعداد سهامی می باشد که صاحب آن در شرکت سهامی دارا است. سهم ممکن می باشد با اسم و با بی اسم باشد”.
در حالتی که جهت برخی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون تجارت مزایایی قایل گردند‌، این نوع سهام‌، سهام ممتاز می نامند.
مجموع ارزش سهامی سهام‌، سرمایه شرکت را به وجود می آورد و بعد از انحلال شرکت هر سهامداری دارای این حق است که مبلغ اسمی سهام خود را بگیرد، در حالتی که سهم انتفاعی بخشی از سرمایه شرکت نبوده و صاحب آن حق  مطالبه نمودن مبلغ اسمی آن را بعد از انحلال شرکت دارا نیست.
به طور کلی، تمام سهامداران در شرکت سهامی از تساوی حقوق برخوردار هستند و این حقوق شامل اندازه ی مشارکت‌، تعهدات و منافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و جهت استفاده از این حقوق‌، فرد دارنده ی سهم لازم است مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت زمان قانونی پرداخت نماید.

 

انواع سهام:

در ادامه با انواع سهام موجود در بازار آشنا خواهید گشت. این کار به شما جهت انجام نقل و انتقال سهام کمک زیادی خواهد کرد.

سهام با اسم
سهمی می باشد که دلالت بر مالکیت شخص معینی می نماید و اسم و مشخصات صاحب سهم در برگه سهم و علاوه بر این در دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد. در واقع سهام با اسم به نوعی از سهام ذکر نموده می شود که دارای مالکیت بر شخص خاصی می باشد و ویژگی های صاحب سهم در برگ سهام و درون دفاتر ثبتی سهام ذکر می گردد.

 در موارد ذیل صدور سهام با اسم ضروری می باشد:
_مادامی که همه ی مبلغ اسمی هر سهم بی اسم پرداخت نگشته باشد.
_سهامی که مدیران شرکت تحت عنوان وثیقه خواهند سپرد و تا پایان یافتن مفاصاحساب دوره تصدی مدیران‌، غیر قابل انتقال می باشد.
_سهام محجورین و صغار برای حمایت از حقوق آن ها
_سهام با اسم و هر نوع نقل و انتقال آن ها ضروری است در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت گردد وگرنه فاقد اعتبار قانونی جهت شرکت و اشخاص ثالث می باشد.
در حالتی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم با اسم پرداخت نگردد، منتقل الیه قایم مقام ناقل می باسد.

 

سهام بی اسم

سهام بی اسم نوعی از سهام می باشد که در وجه حامل صادر می گردد و فرد دارنده ی آن مالک آن به حساب خواهد آمد و اسم صاحب سهام در برگه های صادره ذکر نمی گردد. جهت نقل و انتقال این نوع سهام نیازی به انجام دادن امور اداری خاصی وجود ندارد و فقط انتقال دادن  برگه ها و سپردن به فرد دیگر کفایت می نماید.

 

سهام ممتاز

سهام ممتاز به نوعی از سهام ذکر نموده می شود که دارای اولویت ها و مزایای ویژه ای می باشد. این نوع مزایا به طور معمول در اساسنامه شرکت ذکر گشته و با رای گیری و مجمع نظر تمام سهام داران نتیجه گیری و تصمیم گیری انجام می گردد. از جمله امتیازات به خصوص سهام ممتاز می شود مواردی مثل: تخفیف در پرداخت کردن مبلغ اسمی آن، اختصاص داشتن سود بیشتر به آن، دادن حق امتیاز بالاتر جهت تصمیم گیری های مختلف شرکت به افراد دارنده این نوع سهام و یا استثنا قائل گشتن جهت دارندگان این سهام در پرداخت نمودن زیان برگ های عملکردی اظهار نامه های مالیاتی شرکت را اسم برد.

 

 

نحوه انجام نقل و انتقال سهام

در شرکت های سهامی می شود از انجام نقل و انتقال سهام تحت عنوان وسیله ای جهت خروج شرکا و یا ورود شریک تازه استفاده نمود. در واقع شرکا قادرند در مواقعی که نیاز دارند با انتقال سهام خود به سهام داران قبلی و یا به شریک کاری تازه از شرکت خارج گردند. جهت این نوع نقل و انتقال شرکت  قادر است قوانینی وضع نمایند و بر طبق آن اقدام نمایند. لازم به ذکر می باشد همه ی شرایط در نظر گرفته شده ضروری است به وسیله ی تمام سهام داران به رای رسیده و در اساسنامه شرکت ذکر گردد. چنان چه جهت انجام نقل و انتقال سهام هیچ گونه شرایطی درون اساسنامه  نباشد، نقل و انتقال می تواند بی هیچ محدودیتی و آزادانه انجام گردد.

 

  • نحوه انجام نقل و انتقال سهام درون شرکت سهامی خاص

به آن علت که در شرکت های سهامی‌، سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران می باشد و شخصیت شرکا در این مسئله اهمیت ندارد، بنابراین نقل و انتقال سهام در این مسئله آزادانه می باشد‌. در واقع یعنی شریک قادر خواهد بود در مواقع ضروری، با انتقال سهم خود از شرکت خارج گردد. بنابراین‌، در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول است. ولی به سبب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت قادر خواهند بود این آزادی را محدود نمایند و شروطی را جهت انتقال دادن سهام قرار دهند‌. بدین شکل، چنان چه در اساسنامه شرکت سهامی خاص‌، شرطی بر طبق منوط نمودن انتقال دادن سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره  نباشد‌، نقل و انتقال سهام به طور کامل آزاد می باشد.

  • مدارک ضروری جهت نقل و انتقال سهامی شرکت:

_یک کپی از آگهی تاسیس
_یک کپی از روزنامه رسمی تاسیس
_یک کپی از شناسنامه و کارت ملی همه ی سهامداران فعلی و جدید
_یک کپی از آگهی آخرین تغییرات (در صورت وجود تغییرات)

 

 

  • مراحل انجام نقل و انتقال سهام درون شرکت سهامی خاص

انجام نقل و انتقال سهام نیازمند تنظیم سند رسمی نمی باشد ولی در مقررات قانونی تشریفاتی جهت انتقال سهام با اسم قرار داده شده است‌. چنان چه این تشریفات در زمان انجام انتقال سهام رعایت نگردد‌، چنین انتقالی از سوی شرکت و اشخاص ثالث معتبر نمی باشد.
جهت انجام نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص همه ی افراد واگذار کننده سهامی و گیرنده آن لازم است مالیات خود را به ادارات مرتبط پرداخت نمایند‌. با این توصیفات، مراحل انجام نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص عبارت می باشد از:
_تنظیم نمودن یک صورت نامه
_مراجعه نمودن واگذار کنندگان سهامی و گیرنده به اداره مالیاتی ممیز مالیاتی شرکت
__پرداخت نمودن مالیات انجام انتقال سهام  و اخذ کردن  گواهی پرداخت مالیات
_ارایه نمودن مدارک ثبتی جهت انجام نقل و انتقال سهام

  نتیجه گیری پایانی درباره ی انجام نقل و انتقال سهام

شایان ذکر می باشد‌، ثبت شرکت در سایت ما با بهره گرفتن از کارشناسان متخصص و مجرب و با داشتن چندین دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده است تا با ارائه نمودن خدمات  به شما عزیزان، در حوزه های ثبت شرکت‌، ثبت تغییرات شرکت‌، ثبت برند‌، انجام نقل و انتقال سهام شرکت ها می باشد.