• 9123438517 (98+)
  • yektasazan.info@gmail.com

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

ثبت اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چه به حالت خویش اظهاری باشد و چه خویش سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار دهد (گویا تا سال ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد)، کارنامه مالی می باشد که هر ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به جهت محاسبه نمودن مالیات خویش،  به سازمان مالیاتی تقدیم می نمایند و الان، با خویش اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها در سامانه متمرکز انجام می گردد.

 

اظهارنامه مالیاتی را چگونه لازم است تنظیم نمود ؟

تا قبل از سال  ۱۳۹۱ شمسی، مودیان مالیاتی لازم است اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مرتبط خرید نموده و نسبت به کامل نمودن و ارسال نمودن آن اقدام می نمودند.  این کار، به زمان و هزینه ی زیادی نیاز داشت. به جهت تکریم مودیان و آسان نمودن و سرعت بخشی فرآیند ارسال نمودن، دریافت نمودن  و تحلیل نمودن اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱ شمسی، در دستور کار واقع شده است و شما قادر خواهید بود با مراجعه نمودن به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به کامل نمودن و تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام نمایید و کد رهگیری  دریافت نمایید. اکنون، جهت اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت نمودن پلمپ دفاتر  نیز، فرآیند ها در سامانه های مرتبط در بستر فضای مجازی انجام می گردد.

 

معافیت سالانه در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

معافیت سالانه اشخاص حقیقی جهت عملکرد سال ۱۴۰۰ شمسی معادل مبلغ ۳۶ میلیون تومان می باشد معافیت سالانه اشخاص حقیقی جهت عملکرد سال ۱۳۹۹ شمسی معادل مبلغ ۲۸٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد معافیت سالانه اشخاص حقیقی جهت عملکرد سال ۱۳۹۸ شمسی معادل مبلغ ۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد

 

منظور از سال مالیاتی چه چیزی است؟

در کامل نمودن اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی، لازم است، درباره دو چیز اطلاع داشته باشید. یکی شناسه ی ملی شرکت که لازم است از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه بگیرید و دیگری، سال مالیاتی را باید بشناسید. سال مالیاتی، یک سال  شمسی می باشد که از ۱ فروردین شروع و تا ۲۹ اسفند ادامه خواهد یافت. چنان چه شخص حقوقی می باشید که سال مالی آن به علت اساس نامه با سال مالیاتی تطبیق نمی نماید، درآمد سال مالی آن ها در عوض سال مالیاتی،  مبنای محاسبه میزان اداره دارایی می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

 

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه زمانی می باشد ؟

مهلت تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، حداکثر تا سی و یک تیر ماه هر سال می باشد. ولی چنان چه در اساس نامه شرکت یا موسسه ای، سال مالیاتی با سال مالیاتی رسمی انطباق نداشته باشد، ملاک مشخص نمودن میزان مالیات، سال مالی آن شرکت می باشد.

 

چنان چه مودیان مالیاتی از  نمودن اظهارنامه مالیاتی یک سال مالیاتی خودداری نمایند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چنان چه از تسلیم نمودن اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی به هر علتی خودداری گردد، علاوه بر از دست دادن همه ی معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی ذکر شده در قانون مالیاتی کشور، محاسبه ی مالیات اشخاص حقوقی، به شکل علی الراس خواهد بود. ولی چنان چه شما شیوه خویش اظهاری را در پیش بگیرید، ممیزان اداره دارایی، نسبت به تعیین میزان مالیات اقدام می نمایند. خویش اظهاری در عوض علی الرس، بهترین شیوه می باشد و شیوه متداول در کشورهای پیشرفته مثل سوئد و آلمان می باشد.

خویش اظهاری الکترونیکی یعنی این که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، اعلام می نمایند که در سال مالیاتی مزبور، چه مقدار سود و زیان نموده و مقدار مالیاتی که لازم است پرداخت نمایند و تا کنون پرداخت نموده اند چه اندازه می باشد. ممکن است شما پیمانکار فلان دستگاه دولتی باشید و در عوض پرداخت مبلغ ریالی حالت وضعیت های تایید گردیده، کسورات قانونی از شما کسر گردیده شامل بیمه و مالیات.

بنابراین در طی سال، قسمتی از دریافتی های شما از کارفرمایان، مشمول مالیات گشته و این مالیات به حساب دارایی استان، پرداخت می گردد. بنابراین این مبالغ، لازم است در اظهارنامه مالیاتی شما قید گردد و اسناد مثبته هم ضمیمه گردد تا بعد از بررسی ممیزان مالیاتی، مالیات های پرداخت گشته کارفرما از  حساب شما کسر گردد.

چنان چه مالیات شما به حالت علی الراس محاسبه گردد، ممیزان مالیاتی، مقدار مالیات شما را محاسبه نموده و به تایید سر ممیز و سر ممیز کل خواهند رساند و در نهایت به شما ابلاغ می گردد. پس، ملاک، نظر کارشناسان سازمان مالیاتی می باشد که بر طبق گروه فعالیت کسب و کار شما از طلا فروشی تا جوراب فروشی، متفاوت می باشد. اعتراض به نظر ممیزان در این شیوه بسیار سخت تر از روش خویش اظهاری می باشد که براساس مستندات و مدارک شفاف می باشد.

 

مصداق های علی الراس چه مواردی هستند؟

زمانی که صحت مندرجان اظهارنامه به وسیله ی کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور رد گردد، یا به بیانی دیگر،  بعد از ارائه نمودن اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات،  عدم صحت اطلاعات آن به هر علتی احراز گردد یا چنین معین گردد، مالیات آن شخص حقیقی یا حقوقی به حالت خود جوش محاسبه می گردد. علت های علی الراس به حالت خلاصه به این شرح می باشد:

  • حساب سود و زیان و تراز نامه، آسیب دیده و استاندارد نباشد.
  • مدرک ها و گزارش های مد نظر با توجه به درخواست ممیز ارائه نگشته باشد.
  • چنان چه مستندات و ادله داده شده از منظر اداره مالیاتی غیر قابل رسیدگی معین گردد یا دفاتر پلمپ مورد قبول باشد ولی هزینه های دفاتر مورد قبول نباشد.
  • چنان چه در محاسبه ی سود و زیان اشتباهی رخ داده باشد با ارائه مدارک لازم به مدت یک ماه از تاریخ انقضای تسلیم نمودن اظهارنامه تا رفع اشتباهات زمان داده خواهد شد.
  •  مستنداتی مبنی بر پرداخت نمودن مالیات های مکسوره کارفرما که  به حساب دارایی واریز گشته است ارائه نمایید.

چه افرادی، موظف به تنظیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی می باشند؟

افراد حقیقی و حقوقی زیر، موظف به ارائه تمودن اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی می باشند:

  • همه افراد حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت هستند و معاف از مالیات نمی باشند.
  • همه افراد حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت هستند و معاف از مالیات نمی باشند (مثل ناشران).
  • همه افزاد حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار می باشند.
  • همه افراد حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند ولی درآمد آن ها از داخل ایران می باشد.
  • همه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران، دارای درآمد هستند، مشمول مالیات می باشند.

 

چه افرادی لازم نیست اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی تسلیم نمایند؟

  • شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه آن ها در سی و یک استان کشور
  • همه سازمان ها و نهادهایی که از بودجه ی عمومی دولت استفاده می نمایند.
  • همه موسسه ها و وزارت خانه ها
  • کارگر ها، صیاد ها، عشایر، شرکت های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان.

 

تاریخ  تحویل دادن اظهارنامه مالیاتی چه زمانی می باشد؟

تاریخ تحویل دادن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، حداکثر ۴ ماه بعد از به پایان رسیدن سال مالیاتی می باشد. چنان چه سال مالیاتی آن ها بر اساس، اساس نامه با سال مالیاتی رسمی دارای تفاوت باشد، ملاک، سال مالیاتی اساسنامه می باشد.

 

چنان چه شخص حقیقی یا شخص حقوقی، فاقد فعالیتی باشد لازم است اظهار نامه بدهد؟

بله. همه افراد حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، لازم است بعد از ثبت  شرکت / تعاونی /کارگاه/ فروشگاه/ موسسه، نسبت به ارائه نمودن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند. حتی چنان چه در سال مالیاتی مربوطه، کارکرد آن ها هیچ باشد. دفاتر کل و روزنامه آن ها لازم است سفید تحویل گردد.  چنان چه شما اظهارنامه سفید تحویل داده شود ولی شرکت کارکرد و سود داشته باشد و در دفاتر، این مسئلع به حالت صوری نشان داده گردد، شامل قانون علی الرس می گردد.

 

 

اخذ پاسپورت ترکیه